U bent hier  ›Home› Publicaties

Inschrijvingen van nieuwe voertuigen maart 2022

De Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer en FEBIAC, de Belgische en Luxemburgse Automobiel- en Tweewielerfederatie, delen het aantal inschrijvingen van nieuwe voertuigen mee voor de maand maart 2022.

Personenwagens: -17,7% in maart // -13,5% gecumuleerd

Met 103.146 inschrijvingen sloot de markt voor nieuwe personenwagens het eerste kwartaal 2022 af met een daling van -13,5% ten opzichte van dezelfde periode in 2021. Met een gelijkgesteld aantal werkdagen vertoont maart 2022 een daling van -17,7% ten opzichte van de resultaten van maart 2021.
De markt voor nieuwe personenwagens staat nog steeds onder druk als gevolg van de moeilijkheden bij de levering van elektronische onderdelen, waaraan nu ook nog de onzekerheden in verband met het Russisch-Oekraïense conflict mogen worden toegevoegd en kent een zwakke start van het boekjaar 2022, wat niet in overeenstemming is met het niveau van de bestellingen.
FEBIAC constateert ook een duidelijk verschil tussen de markt van particuliere inschrijvingen, die aan het eind van het eerste kwartaal met -26,6% is gekrompen, en de markt van inschrijvingen op naam van bedrijven en zelfstandigen die vrijwel in evenwicht is ten opzichte van het eerste kwartaal van 2021, en waar slechts een zeer lichte daling werd waargenomen (-1,9%).

Lichte bedrijfsvoertuigen:
-28,2% in maart // -32,4% gecumuleerd

Net als het segment van de personenwagens kende het segment van de lichte bedrijfsvoertuigen een derde opeenvolgende maand van achteruitgang (-28,2%).
Met 15.118 inschrijvingen sloot het segment lichte bedrijfsvoertuigen het eerste kwartaal van het jaar 2022 af met een gecumuleerde daling van -32,4%.

Zware bedrijfsvoertuigen: <16 ton -32,9% in maart // -37,8% gecumuleerd. >=16 ton +17,9% in maart // +5,3% gecumuleerd

De situatie in het segment van de zware bedrijfsvoertuigen is gemengd.

Een daling in de maand van (-32,9%) en cumulatief van (-37,8%) voor de zware bedrijfsvoertuigen van minder dan 16 ton, terwijl het segment van zware bedrijfsvoertuigen van ten minste 16 ton een mooie stijging in de maand van (+17,9%) en een cumulatieve groei van (+5,3%) te zien geeft. Er zij ook op gewezen dat leveringsproblemen voor halfgeleiders en andere componenten, die gedeeltelijk te wijten zijn aan de oorlog in Oekraïne, sommige fabrikanten ertoe brengen hun productie tijdelijk stop te zetten of hun bestellingen on hold te zetten.

Motorfietsen: -4,7% in maart // +0,8% gecumuleerd

Ondanks een daling in de maand van -4,7% sloot de uitgebreide markt voor gemotoriseerde tweewielers (exclusief bromfietsen), die motorfietsen, scooters, driewielers en lichte vierwielers omvat, het eerste kwartaal af in een evenwichtige positie ten opzichte van de resultaten voor 2021. Na in 2020 en 2021 bemoedigende resultaten te hebben geboekt, ziet het er dus naar uit dat deze markt in het jaar 2022 op datzelfde ritme zal doorgaan.

Gedetailleerde inschrijvingen // Maart 2022

CATEGORIEËN

03/2022

03/2021

Cumul
01-03/2022
Cumul
01-03/2021
Personenwagens 36.998
Lichte bedrijfsvoertuigen (<= 3,5 ton) 5.879
Zware bedrijfsvoertuigen (> 3,5 - < 16 ton)
- trekkers
Zware bedrijfsvoertuigen (>= 16 ton):
+17,84%

02/2021
Personenwagens 31.658
Lichte bedrijfsvoertuigen (<= 3,5 ton) 4.682
Zware bedrijfsvoertuigen (> 3,5 - < 16 ton)
- trekkers
Zware bedrijfsvoertuigen (>= 16 ton):
+3,28%
+0,54%
Opleggers 632
+21,54%
+17,4%
Aanhangwagens  720
Autobussen/Autocars 77
+28,33%
Bromfietsen 1.946
+5,59%
+12,85%
Motorfietsen 1.753
+7,19%

INSCHRIJVINGEN VAN NIEUWE PERSONENWAGENS PER MERK (FEBRUARI 2022)

TERUGBLIK : inschrijvingen februari 2022 per merk, rekening houdend met schrappingen binnen de 30 dagen

Info:

FOD Mobiliteit en Vervoer
Thomas De Spiegelaere
Woordvoerder
T.: 0485 19 59 63
pers@mobilit.fgov.be - presse@mobilit.fgov.be

FEBIAC vzw

Gabriel Goffoy
Directeur Communicatie
0494/57.97.77
gg@febiac.be

Christophe Dubon - Woordvoerder
Tél. 0497/70.91.47
cd@febiac.be

* De inhoud van dit commentaar valt onder de verantwoordelijkheid van FEBIAC en engageert op geen enkele wijze de FOD Mobiliteit en Vervoer.