U bent hier  ›Home› Publicaties

FEBIAC blikt tevreden terug op een gedecentraliseerde 99e editie van het Auto, Moto en Van Salon

Als gevolg van de stijging van het aantal COVID besmettingen viel op 26 november 2021 het gordijn voor het 99e Salon in Brussels Expo, de grootste beurs van het land die jaarlijks tot een half miljoen bezoekers trekt.

“De vijfde golf van de pandemie heeft een fysiek salon de das omgedaan, verklaart Andreas Cremer CEO van FEBIAC, de Belgische en Luxemburgse automobiel- en tweewielerfederatie. Hoe graag wij de Brussel Motorshow ook georganiseerd hadden, was dit niet verantwoord in de context.”

Dit was echter geen reden voor de federatie van de automobiel- en tweewielerindustrie om alles stil te leggen, integendeel.

“Januari is de belangrijkste maand voor onze sector, voegt Andreas Cremer toe. Voor de consument het moment bij uitstek om een nieuw voertuig te kopen, omdat dan de interessante ‘saloncondities’ van kracht zijn, en dat was ook dit jaar het geval.”

Voor de constructeurs en invoerders van nieuwe voertuigen is januari een cruciale maand omdat hij de tendens aangeeft voor de rest van het jaar. In de maanden januari en februari verzamelen de meeste merken gemiddeld 30% van hun jaarvolume in bestellingen.

FEBIAC besliste daarom het Salon te decentraliseren en een krachtig communicatieprogramma te lanceren om haar leden bij te staan met als kernboodschap “de 99e editie van het Salon gaat door bij uw concessiehouder”.

"In januari hebben wij onszelf opnieuw uitgevonden en creatieve en unieke acties opgestart vanuit onze Rooftop Studio op het dak van Paleis 5 van Brussels Expo, en via sociale media een campagne gestart die miljoenen Belgen heeft bereikt, acties die met succes bijdroegen tot de mediacampagnes en promoties die massaal door merken werden geactiveerd", legt Gabriel Goffoy, Communication Director van FEBIAC, uit. "De eerste feedback van onze leden over de maand januari is positief, ook al stellen we vast dat het vooral de bedrijven en zelfstandigen zijn die de verkoop hebben gestimuleerd. Toch zijn de salonvoorwaarden niet aan de aandacht van particulieren ontsnapt. En ook al waren de showrooms niet zo vol als gedurende een traditioneel Salon, het lijkt erop dat er onder de klanten minder nieuwsgierigen, maar wel meer kopers waren.”

Het commerciële succes van de "Salon"-periode kan pas in de komende maanden worden gekwantificeerd, wanneer de in januari bestelde voertuigen worden geproduceerd en aan hun nieuwe eigenaars worden afgeleverd. Traditioneel worden deze resultaten vooral tussen maart en juni waargenomen.

“Na een 99e virtuele editie hoopt FEBIAC in januari 2023 voor de 100e editie terug een fysiek Salon te kunnen organiseren”, sluit Andreas Cremer af. "Hiervoor zullen drie elementen doorslaggevend zijn: de belangstelling van onze leden exposanten, die ook dit jaar duidelijk aanwezig was; de belangstelling van het brede publiek, dat de laatste edities de beurs in grote getalen bezocht; maar ook de evolutie van de COVID-19-pandemie. En het is net die evolutie van pandemie naar endemie die ons het nodige vertrouwen geeft om de grootste commerciële beurs van België samen met onze leden opnieuw op de agenda te zetten, ditmaal voor een indrukwekkende 100e editie."

Twitter