U bent hier  ›Home› Publicaties

Analyse: de markt voor gemotoriseerde tweewielers in 2021

Na een jaar dat gekenmerkt werd door een herhaaldelijke sluiting van concessiehouders, maar dat niettemin met een stijging van +3,5% op het vlak van inschrijvingen werd afgesloten, bereikt de markt van de gemotoriseerde tweewielers ook in 2021 resultaten die hoger liggen dan die van vóór de aanvang van de Covid-19-pandemie.

Tussen 1 januari en 31 december 2021 werden in België 25.422 voertuigen ingeschreven onder de generieke benaming "motorfiets". Wanneer voertuigen zoals trikes, quads en landbouwtractoren buiten beschouwing worden gelaten, werden er het afgelopen jaar in België 23.972 gemotoriseerde tweewielers ingeschreven.

De wens om zich efficiënt te verplaatsen zonder in contact te komen met anderen, de voorkeur voor individuele ten opzichte van collectieve mobiliteit, de wens om niet langer te worden gehinderd door congestie op de wegen en de budgetten die zijn vrij gekomen door alle activiteiten die als gevolg van de pandemie niet konden plaatsvinden, zijn de voornaamste redenen die de huidige ontwikkeling van de markt van gemotoriseerde tweewielers hebben ondersteund. Ook mag niet uit het oog worden verloren dat deze resultaten nog beter hadden kunnen zijn zonder het wereldwijde tekort aan halfgeleiders waarmee de ook tweewielerindustrie, net als andere marktsegmenten, te kampen heeft.

Goed voor meer dan één op de vier nieuwe inschrijvingen zijn de motorfietsen en scooters met een cilinderinhoud van maximaal 125 cc. Ze zijn zeer wendbaar en vaak de eerste stap tot het gemotoriseerde tweewielerverkeer omdat ze onmiddellijk toegankelijk zijn voor houders van een rijbewijs B - voor auto's - dat vóór 2011 werd behaald (als het rijbewijs B na 2011 werd behaald, is het mogelijk om na twee jaar een opleiding van vier uur te volgen om in België een motorfiets van deze categorie te mogen besturen). Met een marktaandeel van 27,7% laten zij niettemin een lichte daling zien ten opzichte van 2020 (29,8%), voornamelijk als gevolg van de inkrimping van het max. 125cc-scootersegment.

Met een marktaandeel van bijna 23,4% is het segment Basic/Roadster het segment dat in absolute cijfers het grootste aantal motorrijders weet te overtuigen (+0,35%). Het is echter het Trail-segment dat dit jaar de grootste vooruitgang heeft geboekt, met een marktaandeel van 20,7% (+3,4%) dit ten koste van de scooters tot 125cc (-1,9%) en door enduro's (-2,1%). Motorfietsen met een cilinderinhoud tussen 500 cc en 750 cc zien hun resultaten verbeteren (groter aanbod, prijs, rijgemak). Wij stellen ook vast dat er minder inschrijvingen zijn in de grote agglomeraties, maar dat er een algemene groei merkbaar is in Limburg, West-Vlaanderen en Wallonië.

Benzine grotendeels dominant

Het zal geen verbazing wekken dat benzinemotoren de inschrijvingen van nieuwe motorfietsen en scooters blijven domineren. Met een marktaandeel van 98,7% dit jaar, is het zelfs met 0,2% gestegen ten opzichte van 2020. Het aanbod van elektrische motorfietsen en scooters blijft echter groeien: in 2021 zijn er 53 elektrische modellen op de markt, tegen 35 in 2020.

Bijna één op de vijf nieuwe motorfietsen die dit jaar in België worden geregistreerd, staat op naam van een bedrijf met 19%. Particuliere klanten zijn goed voor 76,4% van de registraties, waarvan 8,9% vrouwen (een lichte stijging).

BMW blijft het nummer één merk op de Belgische markt. De Duitse fabrikant neemt ook 3 plaatsen in de Top 5 in van de meest ingeschreven modellen in 2021. Het Italiaanse Piaggio neemt de twee andere posities in aan de top van de hiërarchie om zo een 100% Europese Top 5 te vormen.

Twitter