U bent hier  ›Home› Publicaties

Analyse van de voertuigmarkt in het eerste kwartaal van 2021

Twaalf maanden na de uitbraak van de COVID-19-pandemie hebben tal van sectoren nog steeds te lijden onder het virus en de maatregelen om de verspreiding ervan tegen te gaan. Ook de markt van nieuwe voertuigen ontkomt hier niet aan. De stijging van het aantal inschrijvingen in maart is grotendeels toe te schrijven aan de vergelijking tussen een volledige verkoopmaand dit jaar en een halve maand in 2020.

Die vergelijking tussen 2021 en 2020 zal een nog meer vertekend beeld geven in april en deels zelfs in mei. Om een correct beeld te krijgen van de huidige situatie op de voertuigmarkten in België, moeten we er de resultaten van de voorgaande jaren bijnemen. De 119.237 nieuwe voertuigen die in het eerste trimester van 2021 werden ingeschreven, vormen het zwakste resultaat in meer dan tien jaar. Het cijfer ligt bijna 30.000 eenheden (25,5%) lager dan het gemiddelde van de eerste trimesters gemeten tussen 2011 en 2021.

Bij de gemotoriseerde tweewielers werd het eerste trimester afgesloten met een totaal van 6.318 inschrijvingen, hetzij een stijging met 8,6% in vergelijking met 2020, maar ook een stijging met 3% ten opzichte van het gemiddelde van de eerste trimesters gemeten tussen 2011 en 2021. De maatregelen die werden getroffen om de pandemie het hoofd te bieden, hadden een positieve invloed op de vraag naar motorfietsen die een hoge mate van flexibiliteit en individuele vrijheid bieden, met name in coronatijden (privébubbel, gecombineerd gebruik voor woon-werkverkeer en vrijetijdsritten, enz.).

Hetzelfde verhaal kan verteld worden bij de lichte bedrijfsvoertuigen, waar de resultaten voor het eerste trimester van 2021 een stijging van 0,75% laten zien ten opzichte van het eerste trimester van 2020, maar ook ten opzichte van het gemiddelde van de eerste trimesters gemeten tussen 2011 en 2021 (+18,6%). De snelle groei van de e-commerce is niet vreemd aan de goede resultaten van dit segment.

De inschrijvingen van zware bedrijfsvoertuigen daarentegen (<16 ton en >16 ton) moesten respectievelijk 16,3% en 15,4% prijsgeven ten opzichte van de gemiddelde markt in het eerste trimester.

De elektrificering van de automarkt versnelt

Twee aandrijftypes hadden de wind in de zeilen: enerzijds zagen de benzinemotoren hun marktaandeel stijgen van 51,8% in 2020 naar 53,8% in het eerste trimester van 2021. En anderzijds gingen ook de hybridemotoren erop vooruit met een aandeel van 15,2% in het afgelopen trimester tegenover 10,9% in 2020. De dieselmotoren doken van hun kant onder de symbolische drempel van 30% (26,9% voor het eerste trimester, tegenover 32,9% in 2020), terwijl het marktaandeel van de elektrische
voertuigen stabiel bleef (3,4% tegenover 3,5%).

Die combinatie van groei bij de hybride en stabiliteit bij de elektromotoren maakte dat geëlektrificeerde motoren in het eerste kwartaal van dit jaar een marktaandeel van 18,6% hadden, tegenover 14,4% in 2020.

We geven ook nog mee dat oplaadbare hybridemotoren voortaan een marktaandeel van 10,7% hebben terwijl de zelfopladende hybridetechnologie het bij 4,5% houdt.

Lichte groei van het marktaandeel van particulieren

Bij de afsluiting van het jaar 2020 werd de markt gedomineerd door bedrijfswagens (54%). De inschrijvingen op naam van particuliere klanten waren goed voor 43,7%, waaraan nog 2,3% inschrijvingen op naam van zelfstandigen moeten worden toegevoegd.
Hoewel de bedrijfswagens ook in het eerste kwartaal van 2021 het leeuwendeel van de markt uitmaakten (53%), steeg het particuliere marktaandeel tot 44,8%.

Middelgrote SUV’s erg in trek bij de Belgen

Hoewel het segment van de SUV’s vandaag goed is voor 48,1% van de markt (+6,2% in vergelijking met 2020), dankt het die groei voornamelijk aan de middelgrote SUV’s, die hun marktaandeel in het eerste trimester van 2021 met 4,6% zagen stijgen. Het marktaandeel van de grote SUV’s bleef stabiel op 4,3%.

Ondanks het succes van de SUV’s boert het segment van de grote auto's verder achteruit: het daalde van 19,2% in 2016 tot 15,2% aan het einde van het eerste trimester dit jaar (15,9% in 2020).

De top 3 van meest ingeschreven autosegmenten in België in het eerste trimester, bestond uit middelgrote SUV's (27,7%), kleine gezinswagens (18%) en kleine SUV’s (16,1%).

Populairste modellen in 2021

Twitter