Vous êtes ici ›Home› Dossiers
JAARVERSLAG 2016: GEMOTORISEERDE TWEEWIELERS
STERKE STIJGING
AANTAL INSCHRIJVINGEN
MOTOREN EN SCOOTERS
De motor - en scootersector heeft een goed jaar 2016
achter de rug: het afgelopen jaar steeg het aantal
nieuw ingeschreven gemotoriseerde tweewielers
(motoren en scooters) met 8,2% tot 22.841 eenheden.
Daarmee is 2016 één van de beste jaren voor de
motor- en scootersector van de afgelopen tien jaar.
Worden de trikes en quads erbij geteld, dan is de stijging
zelfs 11,3% en overschrijdt het eindtotaal voor
2016 de kaap van 25.000 stuks (25.507).
Er zijn echter twee fenomenen die de cijfers voor
2016 moeilijk vergelijkbaar maken met vorige jaren.
Enerzijds trad in januari 2017 een nieuwe Europese
regel in voege waardoor off-road quads sindsdien
als landbouwvoertuig ingeschreven worden en niet
meer als quad. In ons land is het Europees verdeelcentrum
van een van de grote merken daarvan
(Bombardier) en veel van de bestaande voorraad
is in de laatste maanden van vorig jaar ingeschreven
om nog te kunnen profiteren van de status
van “motorfiets”. Een tweede element is het plotse
grote aantal inschrijvingen van Garia-golfkarretjes
als motorfiets in West-Vlaanderen. Vandaar dat voor
het overzicht van 2016 als basis de gemotoriseerde
tweewielers worden genomen. En dan is een
stijging van 8,2% ook een goed cijfer. Daarmee
volgt België de stijgende trend die ook in andere
Europese landen merkbaar is.
Mobiliteit
Wat zit er achter die stevige groei van het aantal
inschrijvingen? De mobiliteitsproblemen in en
rond de grote steden is één van verklaringen.
Dat valt onder andere op te maken uit de hoge
cijfers voor Antwerpen en Brussel en uit de keuze
van de consument voor scooters. In de top tien
van de best verkochte modellen staan bijvoorbeeld
zes scooters vermeld. Het aandeel van
125 cc-scooters daarin is groot. Dat zijn vooral
gemotoriseerde tweewielers die voor functionele
mobiliteit gebruikt worden (woon-werkverkeer).
De instapdrempel van die 125 cc-modellen is ook
laag: wie twee jaar een rijbewijs B heeft, kan zonder
speciaal rijbewijs A ermee deelnemen aan het
verkeer (of mits vier uur scholing voor houders
van een rijbewijs na 2011).
Een andere verklaring is het groot aantal nieuwe
modellen dat de laatste jaren is opgedoken. Dat
geeft zin om te kopen, zeker in een tijd dat de
financiële crisis van de afgelopen jaren getemperd
is en dat spaargeld weinig oplevert. Een deel
van de nieuwe modellen bestaat uit motoren van
300 cc. De fabrikanten hebben die op de markt
gebracht in het kader van het getrapte systeem
van het motorrijbewijs voor personen onder de
24 jaar. Zij moeten immers starten met 125 cc
motoren of met motoren met een maximum
vermogen van 35kW. Dat betekent dat er voor
jongeren een nieuwe markt is gekomen van
minder krachtige maar volwassen motoren aan
een betaalbare prijs. Ten slotte is er een beperkte
invloed van de komende ‘Euro-4’ norm waaraan
nieuwe motoren en scooters moeten voldoen.
Dat maakt dat een aantal motoren die nog onder
de Euro-3 norm vielen in 2016 zijn ingeschreven.
Praktische modellen
Bij de motoren en scooters zijn het vooral de
praktische modellen (scooters, basic motoren,
trails) die het goed doen. Scooters nemen 30%
van de nieuwe inschrijvingen in. Basic roadsters
komen aan een aandeel van 18,5% en trailmotoren
aan 13,5%. Trailmotoren (of reisenduro’s)
worden veel ingezet in woon-werkverkeer onder
andere door de goede zitpositie (rechtop) en
de windbescherming. De mobiliteitsvriendelijke
125 cc-categorie is met 30,7% de grootste; voor
de motoren van meer dan 1000 cc (22,5%). De
marktleider bij de gemotoriseerde tweewielers is
Honda met een aandeel van 13,5%, gevolgd door
BMW (12,4%), Piaggio (Vespa en Piaggio, 10,8%),
Yamaha (10,8%) en Kawasaki (6,1%). De populairste
gemotoriseerde tweewieler is de Vespa
GTS250 (650 stuks), voor de BMW R 1200 GS (537),
de Vespa GTS 125 (476), de SYM GTS 125i (469) en
de BMW R 1200 GS Adventure (438). Opvallend is
dat er in de top tien zes scooters voorkomen, drie
reisenduro’s en een toermotor.
De inschrijvingen van nieuwe bromfietsen daalden
in 2016 met 10,7% tot 11.263 stuks. De daling was
met - 4,2% minder uitgesproken bij de bromfietsen
klasse A (maximum snelheid 25 km/uur) dan bij de
bromfietsen klasse B (maximum 45 km/uur) waar
er sprake was van een achteruitgang van 14,5%.
Alle tabellen die betrekking hebben op de markt
en het park van gemotoriseerde tweewielers in
2016, kunt u terugvinden in onze Data Digest,
vanaf pagina 60 in dit jaarverslag.