Vous êtes ici ›Home› Dossiers
DE TOEKOMST VAN AFGEDANKTE VOERTUIGEN VOLGENS FEBELAUTO (MEI 2012)
Als beheersorganisme voor afgedankte voertuigen in België is het de taak van Febelauto om de inzameling, verwerking en recyclage van autowrakken in goede banen te leiden.
“Sinds onze oprichting
in 1999 worden steeds meer wrakken verwerkt in
erkende centra”, zegt Catherine Lenaerts, directrice
van Febelauto. “Om die stijgende lijn te blijven verderzetten,
dringen een aantal maatregelen zich op.”
“Wij willen ervoor zorgen dat elk afgedankt voertuig
in België in een erkend centrum terechtkomt
en zo goed mogelijk wordt gerecycleerd”, vertelt
Catherine. “Alleen zo kunnen wij garanderen
dat het wrak op een veilige en milieuvriendelijke
manier is verwerkt, en alleen zo kunnen wij ervoor
zorgen dat de afgedankte wagen een tweede
leven krijgt. Via onze gloednieuwe website www.
febelauto.be verschaffen we daarover alle nodige
informatie aan onze doelgroepen.”
Inzamelingscijfers in de lift
“Als we kijken naar het aantal ingezamelde wrakken
sinds juni 2001, kunnen we enkel vaststellen dat de
cijfers gunstig evolueren”, gaat Catherine verder.
“Ook is het positief dat we parallellen opmerken tussen
deze gegevens en het aantal nieuwe inschrijvingen.
Mensen die een nieuwe wagen kopen, worden
door de ecopremies van invoerders aangespoord om
hun afgedankte voertuigen in te leveren bij een van
onze centra.”
Op naar 100%
De resultaten zijn goed, maar Febelauto kijkt
vooruit. “Hoewel steeds meer autowrakken in onze centra worden verwerkt, rusten we niet op
onze lauweren”, klinkt het. “De doelstelling die
wij voor ogen houden is alle afgedankte voertuigen
in België te laten verwerken door onze
centra. Daarvoor moeten we consumenten ervan
bewust maken dat ze hun afgedankte wagen gratis
kunnen inleveren. Een afgedankt voertuig heeft
door de herbruikbare materialen en wisselstukken
positieve waarde.”
Voertuigbewegingen in beeld
brengen
Volgens Catherine zijn nog twee andere werkpunten
cruciaal. “Ten eerste moet het certificaat van vernietiging
een verplicht document worden. Wie vandaag
een wagen uitschrijft, moet enkel de nummerplaat
terugsturen naar de DIV. Registreren wat er met het
voertuig gebeurt, is niet verplicht. Zo verdwijnen er
natuurlijk veel afgedankte voertuigen onder de radar.
Om te weten waar ze terechtkomen, is een gesloten
traceerbaarheid van voertuigbewegingen broodnodig.
Daarvoor heeft de FOD Mobiliteit project Movibis in de
steigers gezet, maar een duidelijke timing is er niet.”
“Mensen die een nieuwe wagen
kopen, worden door de
ecopremies van invoerders
aangespoord om hun afgedankte
voertuigen in te leveren bij
een van onze centra”
Een stevig inspectieprogramma
“Een tweede belangrijk element is de betrokkenheid
van alle operatoren. Vandaag schatten we dat slechts
50 procent van de verwerkende centra door de overheid
is erkend. Om daar verandering in te brengen,
is een sluitend inspectieprogramma noodzakelijk.
In het Vlaamse gewest is nu één inspecteur halftijds
aan de slag, terwijl dat in alle gewesten meerdere
voltijdse betrekkingen zouden moeten zijn.”
Voorloper in post-shreddertechnologie
Naast de inzamelingscijfers zijn er ook de recyclageresultaten.
“Op dat vlak behoort België tot
de top in Europa”, duidt Catherine. “In 2010
konden we 91 procent van het ingeleverde materiaal
recycleren.
Het ziet ernaar uit dat we dat cijfer ook in 2011
konden bevestigen. Die goede resultaten zijn in de
eerste plaats te danken aan onze geavanceerde
post-shreddertechnologie (PST). Na het vermalen
van een wrak worden de herbruikbare materialen
van elkaar gescheiden met PST. Daarin speelt
België een voortrekkersrol.”
“België behoort tot de top in
Europa wat betreft de recyclage
van het ingeleverde materiaal, wat
te danken is aan de geavanceerde
post-shreddertechnologie”
Verplichte demontage van autoruiten?
De Openbare Vlaamse Afvalmaatschappij
(OVAM) onderzoekt momenteel of het wenselijk
is om de demontage van autoruiten verplicht te
maken. “Febelauto wil positief bijdragen aan
dat onderzoek, maar het is wel zo dat dit een
risico voor de huidige marktwerking inhoudt”,
zegt Catherine. “Momenteel wordt glas alleen
gedemonteerd als er vraag naar is op de markt.
Dat gebeurt in gespecialiseerde centra, op vraag
van bepaalde automerken. De overige autoruiten
worden vermalen en dankzij PST bekomen we
een glasfractie die kan worden gebruikt in bouwtoepassingen.
Door demontage te verplichten kunnen
we die markt op zijn kop zetten. En daar zou
de consument voor kunnen opdraaien.
Werk maken van bandeninzameling
Een van de weinige auto-onderdelen met negatieve
waarde zijn de banden. “Voor elk autowrak
moeten vijf afvalbanden worden ingeleverd”,
zegt Catherine. “Daarvoor hebben we
vorig jaar een grootschalige campagne op het
getouw gezet. In 2011 zamelden we gemiddeld
29,9 kg banden per wrak in. Daarmee bereiken
we 91 procent van onze doelstelling. In het
softwaresysteem dat onze centra gebruiken voor
hun rapportering, is een apart deel gewijd aan
de registratie van afvalbanden. Bovendien werken
we sinds 1 januari 2010 samen met Comet
Tyre Recycling (CTR), waardoor we onze centra
gratis ophaling en verwerking van de banden
kunnen aanbieden.”
Autowrakken op school
FEBIAC hecht veel belang aan de opleiding van jongeren voor beroepen in de autosector. Febelauto steekt
daarbij graag een handje toe. Scholen kunnen voor educatieve doelen een afgedankt voertuig lenen bij
een erkend centrum. Daarvoor nemen ze contact op met een centrum in hun buurt. De school moet wel
zelf het transport regelen. Na de bruiklening van maximaal een schooljaar bezorgt de onderwijsinstelling
het voertuig met alle onderdelen terug bij het centrum. Het spreekt voor zich dat ontleners verantwoordelijk
moeten omspringen met het wrak. Een afgedankt voertuig is immers een gevaarlijke afvalstof. Op onze
nieuwe website www.febelauto.be vind je een overzicht van al onze erkende centra en een modelovereenkomst
voor de bruiklening.